Základní škola Brno,
nám. Míru 3, příspěvková organizace

Metodik prevence

Školní metodik prevenceMgr. Lubomír Perka

Konzultační hodiny:
Pondělí  8.55 - 9.30
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Středa  12.45 - 13.30
/vždy po telefonické domluvě termínu/

Mimimálí preventivní program školy na šk. rok 2025-2026 (MPP 25/26)


Nebezpečí kouření tabákových výrobků a elektronických cigaret (tabák, nikotin)


PRAVIDELNÁ SETKÁNÍ SE ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE - ŠK.ROK 2025/26:

ŘÍJEN

Naše téma měsíce:
  „Bezpečná cesta do školy, dopravní výchova“
Pro měsíc ŘÍJEN jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Klima třídy – vrátit se k pravidlům = Kodexu třídy (zda se tato pravidla opravdu dodržují – velice brzy se projevilo      
    nevhodné chování ve třídách navzájem a několika žáků i k vyučujícím.
    Respektovat body školního řádu, který byl probrán na začátku září. Může následovat kázeňský postih.
2. Chlapecké i Dívčí  WC  - nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů, není to vhodné,
     hygienické a žáci nižšího ročníku se potom bojí a necítí se bezpečně.
3. Zamezit ničení školního vybavení, prostor školy a věcí ve třídách – zbytečně to stojí peníze na opravy.
    Ostatní nebuďme k tomuto projevu vandalismu lhostejní!
4. Ztráty a nálezy – hlídat si a uklízet si své věci (školní  i osobní).
5. Akce - Den otevřených dveří a Otevření geoparku (pomoc při výzdobě a organizaci).
6. Pokud se budou žáci nevhodně chovat na akcích mimo školu – hrozí jejich vyloučení z následujících akcí
    (budou se tito žáci učit ve škole v jiné třídě).
7. Blíží se první čtvrtletní klasifikace- hlídat si absence a počet známek v předmětech.
8. Nechodíme do cizích pater, kde není naše třída. Až při společném přesunu do hodin.
    Jsme ve svých  patrech podle tříd, pouze lze jít do školní knihovny.
    Čipování obědů radši před vyučováním ráno do 7.55, o velké přestávce dole čipování na další dny radši minimalizovat.
    Pokud jde někdo nutně o velké přestávce za sourozencem, nejdou s ním další žáci!


ZÁŘÍ
Naše téma měsíce:
   „Dodržování školního řádu, budování vztahů ve třídě; Kodex třídy“
Pro měsíc ZÁŘÍ jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Úkol - Kodex třídy, jeho vytvoření (stačí kolem deseti bodů), základních pravidel   
            celého kolektivu pro tento školní rok a jejich dodržování
2. Začátek práce Žákovského parlamentu ve škole
3. Pohlídat si nábory a přihlašování do školních kroužků a jiných mimoškolních aktivit
4. Dbát o klidový režim mobilů dle školního řádu (uložení a vypínání)
5. Chválím pomoc dětem 1. tříd na obědě (nesení táců - obědů, úklid použitého nádobí)
6. Bezpečná cesta do školy - komplikování cesta do školy MHD (opravy v Brně),
            pozor na parkovišti před školou
7. Zdržování se ve vestibulu školy, užívání mobilů – bezpečnost průchodu
8. Pomáhat mladším a novým žákům v orientaci ve škole, v šatnách
9. Péče o školní majetek /obalit učebnice, úklid věcí ve třídách/
10. Dodržování hygienických pravidel ve škole - přezouvání, mytí rukou,
               zdržování se na WC, zákaz žvýkaček, …..
11. Pohlídat pořádek a upravenost tříd a chodeb - VOLBY říjen.
12. Strarší v případě potřeby radit a pomáhat v šatně dětem z 1.A
       (odemykání, podávání věcí, deštníků, věšení kabátů, pomáhat a hlídat pořádek…)



Adresář služeb JMK
(zde)


Aktuálně:

Celý svět zaplňují informace o probíhajícím konfliktu, kterým se nelze vyhnout, proto bychom Vám rádi poskytli pár možných doporučení,
jak mluvit s dětmi o válečném konfliktu:

  • i když se Vás současná situace může osobně dotýkat, zkuste zamezit vzniku celkového neklidu v rodině, pro děti je důležitý pocit bezpečí,
  • při rozhovoru vybírejte pravdivé informace z ověřených zdrojů,
  • rozhovor veďte přiměřeně věku a vyspělosti dítěte,
  • nezaměřujte se jen na témata válečného konfliktu, mluvte i o normálních, běžných věcech,
  • nepředpokládejte, že pokud dítě není v místnosti, neslyší, o čem si dospělí povídají, může něco zaslechnout a špatně si to vyložit, zkuste tedy vést i Vaše rozhovory mezi  dospělými opatrněji,
  • buďte opatrní, pokud s Vámi děti sledují zprávy v TV, ne všechny vysílané záběry jsou vhodné pro psychiku dětí,
  • zároveň zkuste (i když je to těžké) pohlídat, jaké stránky Vaše děti navštěvují na internetu, popřípadě jim poskytnou "dospělácké vysvětlení a rameno", pokud už narazí na něco, co je šokuje,
  • zvláště starší děti jsou na internetu jako doma, promluvte si s nimi o nepravdivých a cílených dezinformacích na internetu,
  • nemluvte o těchto věcech před spaním, zkuste se večer zaměřit spíš na něco příjemného, o čem děti rády mluví,
  • je docela dobře možné, že má Vaše dítě spoužáka z některé země, která se konfliktu účastní, zkuste si s nimi popovídat o tom, jak je podpořit (víc zapojovat do kolektivu, mluvit o běžných věcech, pomáhat s různými školními věcmi, aby pro ně škola byla stále bezpečným místem) a zamezit případným konfrontacím a šikaně (i tak si děti někdy mohou věci přebrat), zkuste jim nějak podat, proč se jejich spolužák chová třeba jinak (bojí se o babičku, o dědečka apod.),
  • hlavně je nepřehlížejte, děti třeba nic neřeknou, ale vnímají své okolí a čekají na vysvětlení, protože ne všemu rozumí a ne vždy chápou "proč".

Pokud byste si rádi přečetli něco dalšího:

https://psych.fss.muni.cz/ukrajina/doporuceni/jak-mluvit-o-valce-s-detmi

......................................................................................................................................

_____________________________________________________________________

Formy rizikového chování dětí a mládeže:

1. Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií,
                                                             násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie

2. Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny

3. Záškoláctví a neplnění školních povinností

4. Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling

5. Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů

6. Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů

7. Spektrum poruch příjmu potravy

8. Negativní působení sekt

9. Sexuální rizikové chování


Problém šikany:

 Z hlediska šikany se rozlišuje šikanování:

  1. Verbální - přímé a nepřímé š.
  2. Fyzická - přímé a nepřímé š.
  3. Smíšená š.

Výskyt  příznaků u šikanovaných žáků:

-     nepozornost ve vyučování
-     zhoršení prospěchu
-     nadměrná omluvená absence
-     záškoláctví
-     poruchy sebehodnocení, selhávání v něm
-     celková nejistota a stále přítomný strach
​-     časté „ztráty“ věcí a peněz
 

10 tipů, jak předcházet kyberšikaně

  • Naučte děti chránit si soukromí a respektovat soukromí druhých
  • Naučte děti nereagovat na urážlivé zprávy
  • Mluvte s dětmi o tom, co přesně může být někomu druhému nepříjemné
  • Naučte děti blokovat konkrétní uživatele v komunikačních aplikacích
  • Vysvětlete dětem, ať urážlivé zprávy ukládají jako důkaz
  • Poznejte kamarády svých dětí
  • Mluvte se svými dětmi o všem, co na internetu dělají
  • Budujte důvěru svých dětí. Svěří se vám v případě, že se dostanou do problémů
  • Ujistěte děti, že není jejich vina, když je někdo obtěžuje
  • Vysvětlete dětem, jak důležité je chránit si heslo - hesla si musí chránit – nikomu nesvěřovat