- Naučte děti chránit si soukromí a respektovat soukromí druhých
- Naučte děti nereagovat na urážlivé zprávy
- Mluvte s dětmi o tom, co přesně může být někomu druhému nepříjemné
- Naučte děti blokovat konkrétní uživatele v komunikačních aplikacích
- Vysvětlete dětem, ať urážlivé zprávy ukládají jako důkaz
- Poznejte kamarády svých dětí
- Mluvte se svými dětmi o všem, co na internetu dělají
- Budujte důvěru svých dětí. Svěří se vám v případě, že se dostanou do problémů
- Ujistěte děti, že není jejich vina, když je někdo obtěžuje
- Vysvětlete dětem, jak důležité je chránit si heslo - hesla si musí chránit – nikomu nesvěřovat
Školní metodik prevence: Mgr. Lubomír Perka
Konzultační hodiny:
Pondělí
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Středa
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Mimimálí preventivní program školy na šk. rok 2024-2025 (MPP 2425)
PRAVIDELNÁ SETKÁNÍ SE ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE - ŠK.ROK 2024/25:
LISTOPAD
Naše téma měsíce: „Bezpečné a vhodné chování na sociálních sítích“
Pro měsíc LISTOPAD jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:
1. Konal se Den otevřených dveří / zodpovědně pomáhali žáci II. stupně./
Za pomoci ŽP a ŠD proběhl Karneval - Halloween 3. až 9. tříd.
Prosociální projekt za pomoci žáků 8. tříd se žáky 3. a 4. – postoje a vztahy, kamarádství a pomoc.
2. Přestávky využívat na svačiny, nachystání se do další hodiny, připravit se na přesun do jiné třídy.
Nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů.
3. Barevné označení židlí a lavic – z kontrolovat si a pásky nestrhávat.
4. Třídní schůzky – klasifikace a chování za 1. čtvrtletí .
5. Nepřecházet do pater na návštěvy, pouze jen v případě cesty do školní knihovny.
Chválím patronáty žáků 9.A nad dětmi v 1.A.
6. V případě chladných rán mohou žáci být v prostoru vestibulu před vrátnicí . Ale dodržovat bezpečnost,
volný průchod a klid.
7. Akce – Recitační soutěž žáků /Školní kolo/ (pro I. i II. stupeň).
Beseda Včela pro část 1. stupně - návštěva a přednáška pana včelaře s ukázkou výbavy a pomůcek k včelaření.
8. Pro zájemce z 1. (2.stupně) je dobrovolné Vánoční focení (14.11.)
9. Dodržovat pořádek v šatnách – ovoce + jogurty z jídelny , PET lahve,….
ŘÍJEN
Naše téma měsíce: „Bezpečná cesta do školy, dopravní výchova“
Pro měsíc ŘÍJEN jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:
1. Úkol – OMEZIT ZAPOMÍNÁNÍ KLÍČE K ŠATNÍM SKŘÍŇKÁM (zapomínání a půjčení univerzálu se eviduje).
2. Dodržování hygieny na WC (mýdlo a voda na zemi – nebezpečí úrazu,
neplýtvat toaletním papírem – nebezpečí ucpání WC), nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů.
3. V pátek umývání lavic = prázdné lavice i dole (hlavně 2. stupeň), židle nezvedat.
4. Volné hodiny ve vyučování (hlavně 2. stupeň) – rozmyslet si z důvodu již horšího počasí, zda půjdeme ven,
nebo zůstaneme ve škole v hlídací hodině, z venku potom přicházíme až před začátkem další hodiny.
5. Chválím patronáty žáků 9.A nad dětmi v 1.A.
6. Bezpečná cesta do školy – pozor již zhoršená viditelnost, vhodné používat reflexní prvky a doplňky pro zvýšení
viditelnosti.
7. Akce Den otevřených dveří (24.10. odpoledne – pomohou žáci II. stupně) = připravit třídy a školu na návštěvu veřejnosti.
8. Rozvrh – stěhování tříd. Dbát na úklid ve třídě, nebrat cizí věci, při odchodu z cizí třídy po sobě UKLÍZET!
9. Internet – nenapodobovat na soc. sítích různé návody jak být zajímavý, které jsou často nebezpečné,
hrozí i poškození zdraví (magnetky jako peersing atd…).
10. VAPOVÁNÍ (hlavně 2. stupeň) – dlouhodobý trend mezi mladistvými = náhražka cigaret – jde o návykové látky (nikotin),
vdechují se i další chemické látky škodlivé pro naše zdraví. Prodej cigaret, alkoholu a užívání povoleno až od 18 let!
ZÁŘÍ
Naše téma měsíce: „Dodržování školního řádu, budování vztahů ve třídě; Kodex třídy“
Pro měsíc ZÁŘÍ jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:
1. Úkol - Kodex třídy, jeho vytvoření (stačí kolem deseti bodů), základních pravidel
celého kolektivu pro tento školní rok a jejich dodržování
2. Začátek práce Žákovského parlamentu ve škole
3. Pohlídat si nábory a přihlašování do školních kroužků a jiných mimoškolních aktivit
4. Dbát o klidový režim mobilů dle školního řádu (uložení a vypínání)
5. Chválím patronáty nad dětmi v 1. A
6. Bezpečná cesta do školy - komplikování cesta do školy MHD (opravy v Brně),
pozor na parkovišti před školou
7. Zdržování se ve vestibulu školy, užívání mobilů – bezpečnost průchodu
8. Pomáhat mladším a novým žákům v orientaci ve škole, v šatnách
9. Péče o školní majetek /obalit učebnice, úklid věcí ve třídách/
10. Dodržování hygienických pravidel ve škole - přezouvání, mytí rukou,
zdržování se na WC, zákaz žvýkaček, …..
11. Pohlídat pořádek a upravenost tříd a chodeb - VOLBY 20.9.
12. Žáci 5.B budou v případě potřeby radit a pomáhat v šatně dětem z 1.A
(odemykání, podávání věcí, deštníků, věšení kabátů, pomáhat a hlídat pořádek…)
Adresář služeb JMK (zde)
Aktuálně:
Celý svět zaplňují informace o probíhajícím konfliktu, kterým se nelze vyhnout, proto bychom Vám rádi poskytli pár možných doporučení,
jak mluvit s dětmi o válečném konfliktu:
- i když se Vás současná situace může osobně dotýkat, zkuste zamezit vzniku celkového neklidu v rodině, pro děti je důležitý pocit bezpečí,
- při rozhovoru vybírejte pravdivé informace z ověřených zdrojů,
- rozhovor veďte přiměřeně věku a vyspělosti dítěte,
- nezaměřujte se jen na témata válečného konfliktu, mluvte i o normálních, běžných věcech,
- nepředpokládejte, že pokud dítě není v místnosti, neslyší, o čem si dospělí povídají, může něco zaslechnout a špatně si to vyložit, zkuste tedy vést i Vaše rozhovory mezi dospělými opatrněji,
- buďte opatrní, pokud s Vámi děti sledují zprávy v TV, ne všechny vysílané záběry jsou vhodné pro psychiku dětí,
- zároveň zkuste (i když je to těžké) pohlídat, jaké stránky Vaše děti navštěvují na internetu, popřípadě jim poskytnou "dospělácké vysvětlení a rameno", pokud už narazí na něco, co je šokuje,
- zvláště starší děti jsou na internetu jako doma, promluvte si s nimi o nepravdivých a cílených dezinformacích na internetu,
- nemluvte o těchto věcech před spaním, zkuste se večer zaměřit spíš na něco příjemného, o čem děti rády mluví,
- je docela dobře možné, že má Vaše dítě spoužáka z některé země, která se konfliktu účastní, zkuste si s nimi popovídat o tom, jak je podpořit (víc zapojovat do kolektivu, mluvit o běžných věcech, pomáhat s různými školními věcmi, aby pro ně škola byla stále bezpečným místem) a zamezit případným konfrontacím a šikaně (i tak si děti někdy mohou věci přebrat), zkuste jim nějak podat, proč se jejich spolužák chová třeba jinak (bojí se o babičku, o dědečka apod.),
- hlavně je nepřehlížejte, děti třeba nic neřeknou, ale vnímají své okolí a čekají na vysvětlení, protože ne všemu rozumí a ne vždy chápou "proč".
Pokud byste si rádi přečetli něco dalšího:
https://psych.fss.muni.cz/ukrajina/doporuceni/jak-mluvit-o-valce-s-detmi
......................................................................................................................................
_____________________________________________________________________
Formy rizikového chování dětí a mládeže:
1. Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií,
násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
2. Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny
3. Záškoláctví a neplnění školních povinností
4. Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
5. Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů
6. Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
7. Spektrum poruch příjmu potravy
8. Negativní působení sekt
9. Sexuální rizikové chování
Problém šikany:
Z hlediska šikany se rozlišuje šikanování:
- Verbální - přímé a nepřímé š.
- Fyzická - přímé a nepřímé š.
- Smíšená š.
Výskyt příznaků u šikanovaných žáků:
- nepozornost ve vyučování
- zhoršení prospěchu
- nadměrná omluvená absence
- záškoláctví
- poruchy sebehodnocení, selhávání v něm
- celková nejistota a stále přítomný strach
- časté „ztráty“ věcí a peněz
10 tipů, jak předcházet kyberšikaně