Základní škola Brno,
nám. Míru 3, příspěvková organizace

Metodik prevence

Školní metodik prevenceMgr. Lubomír Perka

Konzultační hodiny:
Pondělí  
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Středa  
/vždy po telefonické domluvě termínu/

Mimimálí preventivní program školy na šk. rok 2024-2025 (MPP 2425)

PRAVIDELNÁ SETKÁNÍ SE ŠKOLNÍM METODIKEM PREVENCE - ŠK.ROK 2024/25:

ÚNOR
Naše téma měsíce:
„Tolerance ke slabším, osobám s handicapem, k odlišnostem toho druhého“
Pro měsíc ÚNOR jsme se domluvili na těchto bodech:

1. Dodržování školního řádu ohledně mobilů – pokud dojde k vybrání mobilu a jeho odevzdání
    do kanceláře,
 budou o tom rodiče informováni i přes Edookit (při opakování tohoto přestupku
    následují další kázeňské postihy)

2. Jídlo odnášené z jídelny (ovoce, jogurty) si žáci uschovají, nebo ho sní, aniž znečistí prostředí školy
    a okolí venku před školou. Nebude se toto jídlo nechávat v šatnách na skříňkách a na parapetech.
    Nenechávat staré školní práce v lavicích.

3. Při nemoci se opravdu vyléčit doma a nechodit je šířit mezi žáky.
4. Nic nedávat na sociální sítě – fotky, videa (je to často zneužíváno neznámou osobou,
    porušuje se ochrana osobních údajů, nemusí s tím ti ostatní na fotkách souhlasit, natož to umístit
    bez jejich souhlasu 
na internet! Ve škole platí zákaz focení a natáčení. Je potřeba více si chránit
    a hájit své soukromí!

5. Lyžařský kurz II. stupně – včas odevzdat dokumentaci, při společných schůzkách předat informace             
    chybějícím kamarádům – je to velká pomoc pro učitele.
6. Vzrůstá nepořádek ve škole – úklid ve třídě, v lavicích a na parapetech oken. Chceme mít všichni
    naši školu 
pěknou a čistou. Zaměřit se i na skříně ve třídě!  Opět se začínají objevovat poničená dvířka     
    skříněk zabudovaných ve třídě napevno. Velice těžko se tato dvířka potom opravují !

7. Zaměřit se na vzájemné chování v kolektivu. Dodržovat slušné vztahy a chování navzájem  žák – žák  
    a také   žák – učitel! Nenarušuje se tak každým nevhodným chování průběh hodiny. Je to porušování
    školního řádu, nekamarádské vůči žákům, kteří se chtějí  ve škole něco nového v předmětech naučit
    a nedůstojné vůči pedagogům v hodině, kteří nové a zajímavé učivo chystají.


LEDEN
Naše téma měsíce:   „Nemoci a ochrana zdraví, zdravý životní styl“
Pro měsíc LEDEN jsme se domluvili na těchto bodech:

1. Chválíme za prosincové Vánoční dílny a povedený Jarmark.
2. Sledovat počasí – nebezpečí ledovky a namrzání vody na chodnících a přechodech. Nebezpečí úrazu!
    Opatrně cestou do školy. Pozor i na auta – prodloužená brzdná dráha.
3. Včas vracet zapůjčené knížky do žákovské školní knihovny (výpůjčka je na 1 měsíc).
4. Pololetí – uzavírá se 24.1.2025
    14.1. jsou třídní schůzky (+ nová forma přihlašování).
5. Lyžařský kurz 1. stupně – včas odevzdat dokumentaci.
6. Vzrůstá nepořádek ve škole – úklid ve třídě, v lavicích a na parapetech oken.
7. Ve  volných hodinách spíše využívat hlídací hodiny (počasí, zima,..), pouští se do školy
    potom až o další přestávce.
8. Platí nařízení nechodit do cizích pater. (Pouze dovoleno chodit o velké přestávce do knihovny).
9. Pro 8. a 9. třídy (a víceletá gymnázia) – na střední školy se předkládají známky i z pololetního vysvědčení.
    Je to jeden z důležitých parametrů, na který se potom přihlíží.
10. Vzrůstá počet dopravních nehod na přechodech – nepozornost, nesoustředěnost v důsledku
    sluchátek na uších a sledovaní mobilů při přecházení přes silnici!
    Chodec nemá absolutní přednost na přechodech.



PROSINEC
Naše téma měsíce:   „Mezilidské vztahy, rodina, úcta k tradicím“
Pro měsíc PROSINEC jsme se domluvili na těchto bodech:

1. Recitační soutěž (třídy + školní kolo) žáci I. i II. stupně./
    Sportovní soutěže – přehazovaná (1. místo - krajské kolo)
    Focení na Vánoce (dobrovolné)  - foto lze využít jako dáreček
2. Akce  - Mikulášské nadělování (5.12.)
               Vánoční dílny (17.12.) – včas si opatřit pomůcky a věci na vytváření výrobků
               Jarmark školy s vystoupením některých tříd v tělocvičně (19.12.) – nezapomenout pozvat rodiče
3. Jídelna - plýtvání jídlem (opravdu se zamyslet nad objednávkou, říci si kuchařkám, jakou velikost porce
    chceme)
               - hluk při jídle (hlasité se bavení u stolů při jídle, rachot židlí)
4. Vánoční besídka tříd – uklidit třídu před odchodem na prázdniny
5. Pamatovat na téma měsíce = Mezilidské vztahy, rodina, úcta k tradicím = ohleduplně a pěkně se k sobě
    chovat, hlídat si kamarádské vztahy v kolektivech tříd, užít si předvánoční atmosféru – respekt a úctu k sobě
6. Vzrůstá vandalismus ve škole – neváží si někteří žáci pěkného prostředí školy a dělají věci,
     které by si doma nedovolili !!!!  Nenechávejme si ničit prostředí a vybavení školy.
7. Po prázdninách se blíží pololetní hodnocení a vysvědčení – pamatovat na své povinnosti ve škole, mít
   dostatek známek pro hodnocení v předmětech.


LISTOPAD

Naše téma měsíce:
„Bezpečné a vhodné chování na sociálních sítích“
Pro měsíc LISTOPAD jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Konal se Den otevřených dveří / zodpovědně pomáhali žáci II. stupně./
    Za pomoci ŽP a ŠD proběhl Karneval - Halloween 3. až 9. tříd.
    Prosociální projekt za pomoci žáků 8. tříd se žáky 3. a 4. – postoje a vztahy, kamarádství a pomoc.
2. Přestávky využívat na svačiny, nachystání se do další hodiny, připravit se na přesun do jiné třídy.
    Nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů.
3. Barevné označení židlí a lavic – z kontrolovat si a pásky nestrhávat.
4. Třídní schůzky – klasifikace a chování za 1. čtvrtletí .
5. Nepřecházet do pater na návštěvy, pouze jen v případě cesty do školní knihovny.  
    Chválím patronáty žáků 9.A nad dětmi v 1.A.
6. V případě chladných rán mohou žáci být v prostoru vestibulu před vrátnicí . Ale dodržovat bezpečnost,
     volný průchod a klid.
7. Akce – Recitační soutěž žáků /Školní kolo/ (pro I. i II. stupeň).
    Beseda Včela pro část 1. stupně - návštěva a přednáška pana včelaře s ukázkou výbavy a pomůcek k včelaření.
8. Pro zájemce z 1. (2.stupně) je dobrovolné Vánoční focení (14.11.)
9. Dodržovat pořádek v šatnách – ovoce + jogurty z jídelny , PET lahve,….


ŘÍJEN

Naše téma měsíce:
  „Bezpečná cesta do školy, dopravní výchova“
Pro měsíc ŘÍJEN jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Úkol – OMEZIT ZAPOMÍNÁNÍ KLÍČE K ŠATNÍM SKŘÍŇKÁM (zapomínání a půjčení univerzálu se eviduje).
2. Dodržování hygieny na WC (mýdlo a voda na zemi – nebezpečí úrazu,
    neplýtvat toaletním papírem – nebezpečí ucpání WC), nezdržujeme se o přestávkách zbytečně v prostorách záchodů.
3. V pátek umývání lavic = prázdné lavice i dole (hlavně 2. stupeň), židle nezvedat.
4. Volné hodiny ve vyučování (hlavně 2. stupeň) – rozmyslet si z důvodu již horšího počasí, zda půjdeme ven,
    nebo zůstaneme ve škole v hlídací hodině, z venku potom přicházíme až před začátkem další hodiny.
5. Chválím patronáty žáků 9.A nad dětmi v 1.A.
6. Bezpečná cesta do školy – pozor již zhoršená viditelnost, vhodné používat reflexní prvky a doplňky pro zvýšení 
    viditelnosti.
7. Akce Den otevřených dveří (24.10. odpoledne – pomohou žáci II. stupně) = připravit třídy a školu na návštěvu veřejnosti.
8. Rozvrh – stěhování tříd. Dbát na úklid ve třídě, nebrat cizí věci, při odchodu z cizí třídy po sobě UKLÍZET!
9. Internet – nenapodobovat na soc. sítích různé návody jak být zajímavý, které jsou často nebezpečné,
    hrozí i poškození zdraví (magnetky jako peersing atd…).
10. VAPOVÁNÍ (hlavně 2. stupeň) – dlouhodobý trend mezi mladistvými = náhražka cigaret – jde o návykové látky (nikotin),
    vdechují se i další chemické látky škodlivé pro naše zdraví. Prodej cigaret, alkoholu a užívání povoleno až od 18 let!

ZÁŘÍ
Naše téma měsíce:
   „Dodržování školního řádu, budování vztahů ve třídě; Kodex třídy“
Pro měsíc ZÁŘÍ jsme řešili a domluvili se na těchto bodech:

1. Úkol - Kodex třídy, jeho vytvoření (stačí kolem deseti bodů), základních pravidel   
            celého kolektivu pro tento školní rok a jejich dodržování
2. Začátek práce Žákovského parlamentu ve škole
3. Pohlídat si nábory a přihlašování do školních kroužků a jiných mimoškolních aktivit
4. Dbát o klidový režim mobilů dle školního řádu (uložení a vypínání)
5. Chválím patronáty nad dětmi v 1. A
6. Bezpečná cesta do školy - komplikování cesta do školy MHD (opravy v Brně),
            pozor na parkovišti před školou
7. Zdržování se ve vestibulu školy, užívání mobilů – bezpečnost průchodu
8. Pomáhat mladším a novým žákům v orientaci ve škole, v šatnách
9. Péče o školní majetek /obalit učebnice, úklid věcí ve třídách/
10. Dodržování hygienických pravidel ve škole - přezouvání, mytí rukou,
               zdržování se na WC, zákaz žvýkaček, …..
11. Pohlídat pořádek a upravenost tříd a chodeb - VOLBY 20.9.
12. Žáci 5.B budou v případě potřeby radit a pomáhat v šatně dětem z 1.A
       (odemykání, podávání věcí, deštníků, věšení kabátů, pomáhat a hlídat pořádek…)




Adresář služeb JMK
(zde)


Aktuálně:

Celý svět zaplňují informace o probíhajícím konfliktu, kterým se nelze vyhnout, proto bychom Vám rádi poskytli pár možných doporučení,
jak mluvit s dětmi o válečném konfliktu:

  • i když se Vás současná situace může osobně dotýkat, zkuste zamezit vzniku celkového neklidu v rodině, pro děti je důležitý pocit bezpečí,
  • při rozhovoru vybírejte pravdivé informace z ověřených zdrojů,
  • rozhovor veďte přiměřeně věku a vyspělosti dítěte,
  • nezaměřujte se jen na témata válečného konfliktu, mluvte i o normálních, běžných věcech,
  • nepředpokládejte, že pokud dítě není v místnosti, neslyší, o čem si dospělí povídají, může něco zaslechnout a špatně si to vyložit, zkuste tedy vést i Vaše rozhovory mezi  dospělými opatrněji,
  • buďte opatrní, pokud s Vámi děti sledují zprávy v TV, ne všechny vysílané záběry jsou vhodné pro psychiku dětí,
  • zároveň zkuste (i když je to těžké) pohlídat, jaké stránky Vaše děti navštěvují na internetu, popřípadě jim poskytnou "dospělácké vysvětlení a rameno", pokud už narazí na něco, co je šokuje,
  • zvláště starší děti jsou na internetu jako doma, promluvte si s nimi o nepravdivých a cílených dezinformacích na internetu,
  • nemluvte o těchto věcech před spaním, zkuste se večer zaměřit spíš na něco příjemného, o čem děti rády mluví,
  • je docela dobře možné, že má Vaše dítě spoužáka z některé země, která se konfliktu účastní, zkuste si s nimi popovídat o tom, jak je podpořit (víc zapojovat do kolektivu, mluvit o běžných věcech, pomáhat s různými školními věcmi, aby pro ně škola byla stále bezpečným místem) a zamezit případným konfrontacím a šikaně (i tak si děti někdy mohou věci přebrat), zkuste jim nějak podat, proč se jejich spolužák chová třeba jinak (bojí se o babičku, o dědečka apod.),
  • hlavně je nepřehlížejte, děti třeba nic neřeknou, ale vnímají své okolí a čekají na vysvětlení, protože ne všemu rozumí a ne vždy chápou "proč".

Pokud byste si rádi přečetli něco dalšího:

https://psych.fss.muni.cz/ukrajina/doporuceni/jak-mluvit-o-valce-s-detmi

......................................................................................................................................

_____________________________________________________________________

Formy rizikového chování dětí a mládeže:

1. Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií,
                                                             násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie

2. Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny

3. Záškoláctví a neplnění školních povinností

4. Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling

5. Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů

6. Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů

7. Spektrum poruch příjmu potravy

8. Negativní působení sekt

9. Sexuální rizikové chování


Problém šikany:

 Z hlediska šikany se rozlišuje šikanování:

  1. Verbální - přímé a nepřímé š.
  2. Fyzická - přímé a nepřímé š.
  3. Smíšená š.

Výskyt  příznaků u šikanovaných žáků:

-     nepozornost ve vyučování
-     zhoršení prospěchu
-     nadměrná omluvená absence
-     záškoláctví
-     poruchy sebehodnocení, selhávání v něm
-     celková nejistota a stále přítomný strach
​-     časté „ztráty“ věcí a peněz
 

10 tipů, jak předcházet kyberšikaně

  • Naučte děti chránit si soukromí a respektovat soukromí druhých
  • Naučte děti nereagovat na urážlivé zprávy
  • Mluvte s dětmi o tom, co přesně může být někomu druhému nepříjemné
  • Naučte děti blokovat konkrétní uživatele v komunikačních aplikacích
  • Vysvětlete dětem, ať urážlivé zprávy ukládají jako důkaz
  • Poznejte kamarády svých dětí
  • Mluvte se svými dětmi o všem, co na internetu dělají
  • Budujte důvěru svých dětí. Svěří se vám v případě, že se dostanou do problémů
  • Ujistěte děti, že není jejich vina, když je někdo obtěžuje
  • Vysvětlete dětem, jak důležité je chránit si heslo - hesla si musí chránit – nikomu nesvěřovat