- Naučte děti chránit si soukromí a respektovat soukromí druhých
- Naučte děti nereagovat na urážlivé zprávy
- Mluvte s dětmi o tom, co přesně může být někomu druhému nepříjemné
- Naučte děti blokovat konkrétní uživatele v komunikačních aplikacích
- Vysvětlete dětem, ať urážlivé zprávy ukládají jako důkaz
- Poznejte kamarády svých dětí
- Mluvte se svými dětmi o všem, co na internetu dělají
- Budujte důvěru svých dětí. Svěří se vám v případě, že se dostanou do problémů
- Ujistěte děti, že není jejich vina, když je někdo obtěžuje
- Vysvětlete dětem, jak důležité je chránit si heslo - hesla si musí chránit – nikomu nesvěřovat
Školní metodik prevence: Mgr. Lubomír Perka
Konzultační hodiny:
Čtvrtek 14.00 – 14.30
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Pátek 10.00 – 10.40
/vždy po telefonické domluvě termínu/
Mimimálí preventivní program školy na šk. rok 2021-2022 (ZDE)
Adresář služeb JMK (zde)
Aktuálně:
Celý svět zaplňují informace o probíhajícím konfliktu, kterým se nelze vyhnout, proto bychom Vám rádi poskytli pár možných doporučení,
jak mluvit s dětmi o válečném konfliktu:
- i když se Vás současná situace může osobně dotýkat, zkuste zamezit vzniku celkového neklidu v rodině, pro děti je důležitý pocit bezpečí,
- při rozhovoru vybírejte pravdivé informace z ověřených zdrojů,
- rozhovor veďte přiměřeně věku a vyspělosti dítěte,
- nezaměřujte se jen na témata válečného konfliktu, mluvte i o normálních, běžných věcech,
- nepředpokládejte, že pokud dítě není v místnosti, neslyší, o čem si dospělí povídají, může něco zaslechnout a špatně si to vyložit, zkuste tedy vést i Vaše rozhovory mezi dospělými opatrněji,
- buďte opatrní, pokud s Vámi děti sledují zprávy v TV, ne všechny vysílané záběry jsou vhodné pro psychiku dětí,
- zároveň zkuste (i když je to těžké) pohlídat, jaké stránky Vaše děti navštěvují na internetu, popřípadě jim poskytnou "dospělácké vysvětlení a rameno", pokud už narazí na něco, co je šokuje,
- zvláště starší děti jsou na internetu jako doma, promluvte si s nimi o nepravdivých a cílených dezinformacích na internetu,
- nemluvte o těchto věcech před spaním, zkuste se večer zaměřit spíš na něco příjemného, o čem děti rády mluví,
- je docela dobře možné, že má Vaše dítě spoužáka z některé země, která se konfliktu účastní, zkuste si s nimi popovídat o tom, jak je podpořit (víc zapojovat do kolektivu, mluvit o běžných věcech, pomáhat s různými školními věcmi, aby pro ně škola byla stále bezpečným místem) a zamezit případným konfrontacím a šikaně (i tak si děti někdy mohou věci přebrat), zkuste jim nějak podat, proč se jejich spolužák chová třeba jinak (bojí se o babičku, o dědečka apod.),
- hlavně je nepřehlížejte, děti třeba nic neřeknou, ale vnímají své okolí a čekají na vysvětlení, protože ne všemu rozumí a ne vždy chápou "proč".
Pokud byste si rádi přečetli něco dalšího:
https://psych.fss.muni.cz/ukrajina/doporuceni/jak-mluvit-o-valce-s-detmi
......................................................................................................................................
_____________________________________________________________________
Formy rizikového chování dětí a mládeže:
1. Interpersonální agresivní chování - agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií,
násilí, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie
2. Delikventní chování ve vztahu k hmotným statkům – vandalismus, krádeže, sprejerství a další trestné činy a přečiny
3. Záškoláctví a neplnění školních povinností
4. Závislostní chování - užívání všech návykových látek, netolismus, gambling
5. Rizikové sportovní aktivity, prevence úrazů
6. Rizikové chování v dopravě, prevence úrazů
7. Spektrum poruch příjmu potravy
8. Negativní působení sekt
9. Sexuální rizikové chování
Problém šikany:
Z hlediska šikany se rozlišuje šikanování:
- Verbální - přímé a nepřímé š.
- Fyzická - přímé a nepřímé š.
- Smíšená š.
Výskyt příznaků u šikanovaných žáků:
- nepozornost ve vyučování
- zhoršení prospěchu
- nadměrná omluvená absence
- záškoláctví
- poruchy sebehodnocení, selhávání v něm
- celková nejistota a stále přítomný strach
- časté „ztráty“ věcí a peněz
10 tipů, jak předcházet kyberšikaně