Základní škola Brno,

nám. Míru 3

Informatika 6.B

Vyučující: Mgr. Jana Horáková

Úkol na týden od 25.5. do 29.5.

Děkuji všem, kteří se poprali s Bobříkem i za Vaše zprávy. Pokud by se někomu z vás chtělo si to na podzim zkusit na ostro (a pár kandidátů bych viděla), pak směle do toho :-)

Tento týden Vám dám s rébusy a logickými hádankami pokoj. Zkusíme si zahrát takovou malou hru "Co by bylo, kdyby..." Zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami a prosím pošlete mi odpovědi na mail.

1) Představte si, že by Zemi z ničeho nic postihl celosvětový a dlouhotrvající výpadek proudu (tzv. blackout, není to až tak hypotetické, například dvoudenní výpadek postihl v Indii v roce 2012 670 milionů obyvatel, což není vůbec žádná sranda, více na wikipedii). Jaké tři věci by asi lidé postrádali nejvíc a proč?

2) Představte si, že by lidé vůbec neobjevili elektřinu a žilo by se dodnes bez ní (ostatně ještě v devatenáctém století tak žila většina lidí). Jak byste si vyměňovali informace se spolužáky a kamarády? Jak byste sháněli informace do školy? V čem jiném by byl ještě podle vás svět úplně jiný?

3) Představte si, že jste prezident Země, nejvyšší z nejvyšších, jehož slovo je zákon a nikdo se mu nemůže postavit (já vím, máme demokracii, ale pro studijní účely to nechme takto). Nabídli by vám, že dokážou postavit počítač s vlastním myšlením, který by pomocí jemné manipulace dokázal ovlivnit myšlení, chování a jednání všech lidí na světě. Nechali byste ho postavit, nebo ne? Prosím zdůvodněte.

4) Představte si, že jste pořád v kůži prezidenta Země a té nabídce na všemocný Megamegasuperpočítač jste neodolali (co si budeme povídat, moc je silné lákadlo). Jaký první příkaz byste mu zadali a proč?

5) Z jiného soudku. Je něco, co byste se rádi v informatikce ještě dozvěděli? Něco, co by vás zajímalo? Na něco byste se rádi zeptali? Máme před sebou celý červen, takže se vyslovte. Pokud to půjde, ráda vám vyhovím.

 

Úkol na týden od 18.5. do 22.5.

Děkuji všem za odpovědi z minulého týdne, otázky nebyly jednoduché, ale většinou jste se s nimi popasovali dobře.

Tento týden mám pro vás něco jiného. Stejně jako existují olympiády a soutěže v různých předmětech, je i soutěž z informatiky, Bobřík informatiky.

https://www.ibobr.cz/

Nejde ani tak o fakta jako o způsob řešení problémů, tzv. informatické myšlení. Myslím, že byste si mohli zkusit, jak vám to půjde. Na stránkách najdete archivy testů z minulých let. Jeden test má 30 min, pro 6. ročník je určena kategorie Junior, ale nic vám nebrání vyzkoušet si i jiné úrovně obtížnosti. Uvidíte také správné odpovědi, ale ne v letech 2014, 2016 a 2018, tam je tato funkce vypnutá.

https://www.ibobr.cz/test/archiv

Pokud by měl někdo zájem, tato soutěž se koná na podzim, informatiku už sice mít nebudete, ale můžu zájemce přihlásit.

Dejte mi prosím vědět do mailu, jak se vám povedlo se s tím popasovat.

 

Úkol na týden od 11.5. do 15.5.

K úkolu z minulého týdne, všem úspěšným řešitelům gratuluji, pro ty neúspěšné, klíč byl MOZEK a 86342 (863 - příchod Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, 42 - odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec, známý citát z knížky Stopařův průvodce po Galaxii, je vtipná, doporučuji).

Pro tento týden mám pro Vás tři zcela praktické situace, nad kterými bych byla ráda, abyste se zamysleli a poslali mi Váš návrh řešení.

1) Objednali jste si zboží z CZC.CZ, televizor, nechali jste si ho poslat domů, krabice vypadala při přebírání ok, zapojili jste to, spustili, týden Vám televize jela, ale pak zničehonic začala házet uprostřed obrazovky velký barevný pruh. Co s tím?

2) Obrátila se na Vás Vaše babička, které jste dali na poslední Vánoce chytrý mobilní telefon. Hrála si jednoduchou hru staženou z Googleplay, kuličky, ale jelikož to bylo zadarmo, natahalo jí to do mobilu spoustu reklam, které se jí občas objevují. Jednou si tak hrála, když jí to napsalo, jestli by si nechtěla vyčistit mobil. Babička, nic zlého netuše, potvrdila a tím odeslala SMS, kde objednává službu na čištění za 99,- Kč týdně, zároveň jí došla SMS, kterou se jí tato částka strhla. Ale babička nic takového nechtěla, myslela si, že jde o nějakou funkci jejího mobilu, nechce nic platit a chce se z toho vyvázat. Na netu jste zjistili, že to číslo, ze kterého babičce ta SMS přišla, i to, kam nechtěně objednávku odeslala, je tímto jednáním už léta známe. Jak byste babičce pomohli?

3) Jak jistě víte (nebo byste měli vědět), Windows se aktualizují. Windows 10 se aktualizují jednou za půl roku a výrazně se nedoporučuje do tohoto cyklu zasahovat. Jenže, co čert nechtěl, po jedné takové aktualizaci na Vašem starším počítači Vám najednou přestal jet zvuk. Co s tím?

 

Úkol na týden od 4.5. do 8.5.

Pro velký úspěch další šifra k rozlousknutí.Pokud ji vyřešíte, pošlete mi ji prosím na mail.

 

Úkol na týden od 27. 4. do 1.5.

S úkolem z minulého týdne jste se poprali dobře, musím pochválit všechny, kteří mi odpověděli, už jste se nenechali nachytat na švestkách, za což jsem ráda.

Tento týden mám pro Vás něco jiného. Je to taková perlička, kterou jsem dala i páťákům a nechci Vás o ni ochudit :-)

Jak si možná vzpomenete, mluvili jsme o tom, co je to vlastně informatika a o teorii informace (ve zkratce, každá zpráva má svého odesílatele a příjemce, je posílána přes nějaký kanál a nese nějakou informaci, zkoušeli jsme si telefonovat přes dva kelímky spojené provázkem). Pro připomenutí si prosím přečtěte tento text.

Pokud byste si chtěli vyzkoušet šifrování v praxi, tady jsem vám připravila pracovní list z šifry nazvané Velký polský kříž. Zkuste na to přijít, klíč máte k dispozici. Snad vás to bude bavit.

 

Úkol na týden od 20. 4. do 24.4.

K úkolu z minulého týdne musím říct, že i když se s ním většina z Vás poprala statečně, někteří se nechali chytit na vějičku a použili by článek o pyramidologii, který, troufám si říct, spadá spíš do kategorie fikce a rozhodně bych ho jako zdroj nedoporučila. Maximálně pro pobavení publika.

Dnes nás proto čeká další trojice článků. Prosím, abyste mi je stručně zhodnotili, byla bych ráda, kdybyste se vyjádřili ve Vašich zprávách o všech třech, proč byste je k Vašemu referátu použili či ne. Prosím, NEPIŠTE ten referát. To není to, co po vás chci.

Tématem bude: První člověk na Měsíci

https://www.national-geographic.cz/magazin-ng/pristani-na-mesici-nejvetsi-podvod-20-stoleti-20120914.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Neil_Armstrong

https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-technika-vesmir/24110/neil-armstrong-prvni-clovek-na-mesici.html

 

P.S.Poslední část ze séire o historii telekomunikace na Alíkovi

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-3-dil-zpravodajstvi-a-informace

 

Úkol na týden od 14. 4. do 17.4.

Tématem tohoto týdne bude zhodnocování informací. Představte si, že máte za úkol napsat referát o pyramidách. Pod ruku se Vám dostanou tyto tři prameny:

https://www.national-geographic.cz/clanky/archeologicky-objev-primitivni-rampa-ktera-pomahala-pri-stavbe-pyramid-20181102.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyramidologie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyramida

Vaším úkolem je, abyste zkusili zhodnotit a napsali mi do mailu, který z těchto tří pramenů, klidně i všechny tři či žádný, byste si zvolili pro Váš referát a proč.

 

P.S. Pro ty z Vás, které zaujal článek z minulého týdne, připojuji další díl:

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-2-dil-hudba-a-texty

 

Úkol na týden od 6.4. do 10.4.

V následující části se budeme zabývat informacemi, jejich zdroji a třízení.

Když se Vám dostane do ruky nový text/článek/studijní materiál, potřebujete si s ním nějak poradit. Jak co nejvíce vytěžit informace? Nejlepší je držet se těchto několika bodů:

  1. Ověřit důvěryhodnost zdroje – ne všechno zapsané nebo řečené musí být pravda, nemusí jít vyloženě o lež, ale neznalost, přeřeknutí, nepochopení. O tom, jak poznat nepravdivé články, jsme mluvili a zkoušeli jste si to.
  2. Rychlé přečtení – seznámení se s textem, struktura textu, odhadovaný čas na prostudování důkladné, míra užitečnosti. To se Vám bude hodit, když se třeba budete učit na písemku a budete mít málo času.
  3. Pomalé, důkladné čtení, vytřídění důležitého, pastelky, vypsání neznámých slovíček
  4. Poznamenání si zdroje – není nic horšího, než lovit z paměti, odkud to je. Pamatujte si, že u všech referátů, seminárních i dalších prací musíte VŽDY uvádět zdroje, odkud jste čerpali. Pokud tak neučiníte, dopouštíte se plagiátorství (vydávání cizích myšlenek za vlastní) a můžete se dostat do velkých problémů (na vysoké škole Vás můžou i vyloučit).

Zkuste si výše vypsané body na tomto složitějším textu:

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-1-dil-telefon-a-fotografie

Pošlete mi prosím do mailu stručně vypsané, co Vás na tomto článku nejvíc zaujalo/překvapilo.

 

 

Úkol na 2 týdny od 23.3. do 3.4.

Podívejte se prosím na webovou aplikaci ScratchJe to programovací prostředí, ve kterém se pracuje podobně jako v Minecraft programování, se kterým jsme pracovali v hodinách, ale máte v něm mnohem větší prostor pro vlastní tvořivost. Jsou tam návody a příručky, mluvené i psané. Proklikejte si to, zkuste si vybrat jeden z nápadů a zatvořit si. Svoje práce si můžete ukládat do svých počítačů, takže mi prosím pošlete, co se vám podaří vytvořit. Tento úkol je vzhledem k jeho náročnosti na období do 3.4.2020.

Pokud se Vám nebude dařit, nezoufejte, je to trošku těžší, ale zase zajímavější.

 

Úkol na týden od 16.3. do 20.3.

Během pondělí Vám do Vašich emailových schránek (nebo k rodičům, když nenajdu tu Vaši) pošlu přihlašovací údaje k testům z mediální gramotnosti (pamatujete si je, už jsme je dělali na portálu proskoly). Prosím, zkuste si znovu Fake news - Začátečníci - Základní pojmy 1 a potom i Základní pojmy 2. V pátek se na ně podívám a uvidím, jak Vám to jde nebo nejde.

Edit 20.3. Z vaší třídy testy zatím prošlo pouze 6 žáků, zato gratuluji k získanému skóre 19 bodů!

 

Studijní materiály:

Zde najdete návod se screeny k práci s oddíly. Vyzkoušet si to můžete na tomto souboru, který jsem použila jako příklad. Snad vám to pomůže.

Pro velký úspěch jsem vám připravila i návod na dělání automatického obsahu. Tohle zkoušet nebudu, ale zkuste se na to podívat, bylo by dobré, kdybyste to znali, ušetří vám to spoustu času a bolení hlavy později.

 

Základní pojmy do informatiky

Programy a soubory