Základní škola Brno,

nám. Míru 3

Informatika 6.B

Vyučující: Mgr. Jana Horáková

Úkol na týden 22. 6. - 26. 6. - finis a hotovo

Zdravím Vás všechny u posledního úkolu tohoto roku. Mám tu dvě videa, obě vycházejí z Vašeho přání dozvědět se něco o historii počítačů. VIdeo z Youtube o mobilech je kratičké. Ale u dílu Retra z České televize Vás musím varovat, že je trošku delší (půlhodina), ale zas můžete přeskočit pasáže (zvláště v pozdější části), kterým nebudete třeba moc rozumět, a prohlédnete si, jak kdysi počítače vypadaly a jak se na nich pracovalo (P.S. Ondřej Neff, se kterým je také v pořadu veden rozhovor, je jedním z našich nejznámějších autorů sci-fi). To video je taky 12 let staré a 12 let je ve světě počítačů strašně moc, takže to prosím berte při sledování v potaz.

https://www.youtube.com/watch?v=SUidGMyIdBs

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10176269182-retro/208411000361203/

Tímto dovolte, abych se s Vámi rozloučila. Doufám, že jste to nějak přežili a třeba si z našich setkání i něco odnesli. Přeji vám všem krásné prázdniny a hodně energie do dalšího studia.

Zdraví Horáková :-)

 

Úkoly na týden od 15.6. do 19.6.

Nejprve video: 

https://cs.khanacademy.org/computing/computer-science/computers-and-internet-code-org/how-computers--work/v/khan-academy-and-codeorg-introducing-how-computers-work

Kapitoly "Úvod do fungování počítačů", "Co dělá počítač počítačem", "Dvojková soustava a data" a "Hardware a software".

Otázky:

1) Co dělá počítač počítačem :D

2) Zkuste sami vysvětlit, jak spolu souvisí hardware a software. Vím, že je to složité, ale docela by mě zajímalo, jak si to vy představujete. Už jsme o tom mluvili, takže doufám, že nějakou ideu máte.

 

A teď ohledně známkování. Máte známky z Power Pointu, které beru v potaz. Vzhledem k tomu, že můj předmět spadal po dobu karantény do těch nepovinných, nebudu věci nijak moc řešit. Vycházejte ze známek za pololetí:

Kdo měl 1 .....   bude mít 1.

Kdo měl 2, povedl se mu Power Point a snažil se, pracoval alespoň někdy s něčím.... bude mít 1.

Kdo měl 2, povedl se mu Power Point a neslyšela jsem o něm.... bude mít 1.

Kdo měl 2, nepovedl se mu Power Point a neslyšela jsem o něm ... bude mít 2.

Kdo neví, do které spadá kategorie, napíše mi a já mu to ozřejmím ;) 

Chtěla bych poděkovat všem, kteří se mnou spolupracovali (a spolupracují) na různých úkolech a projektech, některé Vaše práce jsou moc pěkné a nepřestává mě udivovat, jak se dokážete porvat i se zákeřnostmi. Škoda toho březnového přerušení, ale je to zkušenost, která se do budoucnosti jistě vyplatí.

Příští týden Vás čekají poslední videa. Ti, kteří dělají samostatné projekty, pokračují individuálně.

 

Úkoly na týden od 8.6. do 12.6.

Ti, kteří si zvolili svá témata, na nich průběžně budou pracovat.

Pro ty, kteří si  zvolili videa, mám další odkaz z Khan Academy, tentokrát na téma, o kterém jsme už mluvili, ale nebude škodit poslechnout si to ještě jednou.

https://cs.khanacademy.org/computing/computer-science/computers-and-internet-code-org/internet-works-intro/v/what-is-the-internet

Kapitoly "Co je to internet", "Dráty, kabely a wi-fi" a "IP adresy a DNS".

Prosím, až se na to podíváte, pošlete mi odpověď na otázky (z vašich odpovědí poznám, jestli jste ta videa viděli, myslím, že někteří minulý týden prostě odpověděli):

1) Kdo řídí internet?

2) Co jsou to protokoly?

3) Zkuste vysvětlit, proč se přechází mezi IPv4 a IPv6.

 

Úkoly na týden od 1.6. do 5.6. - navazující 

Děkuji všem za nápady na další týdny. Někteří se nevyslovili a někteří měli dost specifická přání. Témata jsou to různorodá a vím, že každý z vás potřebuje něco jiného.

Takže to uděláme takhle. Napíšu sem seznam témat, na kterých můžete v průběhu června pracovat. Vyberte si a napište mi do mailu (klidně i víc témat, ale zase to nepřežeňte), co byste chtěli dělat, já vám pak pošlu zadání. Ti z vás, kteří se nebudou chtít zapojit jinam, se zapojí do projektu číslo jedna.

Témata jsou:

1) https://cs.khanacademy.org/computing/computer-science/informationtheory#info-theory

Khanova akademie je vynikající zdroj informací nejen k informatice. Některá videa jsou těžká (nemáte potřebné doplňující znalosti z fyziky a matematiky), ale některá ne.

Prosím podívejte se na videa "Co je teorie informace" až "Rosettská deska". Do mailu mi prosím pošlete odpovědi na následující otázky: Co je to bit? Jak napsat NARMER? Co je to Rosettská deska a proč je tak zajímavá?

Příští týden Vám sem dám další zajímavé video.

2) Procvičování Word a Excel. Bohužel jsme se nedostali k Excelu, ale hodit se to může. Takže opakování a trénink.

3) Scratch - některým z Vás se zalíbilo hraní si s kódem ve Scratchi, takže v tom klidně pokračujte. Zkusili bychom si nejdřív stvořit komiks. A když to půjde dobře, tak i nějakou jednoduchou hru.

4) Seznámení s programovacím jazykem Python - tohle jen pro hodně pokročilé a odvážné, bude zapotřebí, abyste si nainstalovali pracovní prostředí na nějakém rozumném počítači (ne tablet ani mobil, odkazy, co nainstalovat, bych Vám poslala). Osaháte si, jak vypadá práce se skutečným programováním. Bude to znamenat, že se budete učit a číst návody a zkoušet. Ale pokud vás to chytne, můžete se v tom vrtat, jak budete chtít, je to používaný nástroj, takže existuje spousta návodů a příruček, které můžete zkusit.

Nuže volte a dejte mi vědět.

 

Úkol na týden od 25.5. do 29.5.

Děkuji všem, kteří se poprali s Bobříkem i za Vaše zprávy. Pokud by se někomu z vás chtělo si to na podzim zkusit na ostro (a pár kandidátů bych viděla), pak směle do toho :-)

Tento týden Vám dám s rébusy a logickými hádankami pokoj. Zkusíme si zahrát takovou malou hru "Co by bylo, kdyby..." Zkuste se zamyslet nad následujícími otázkami a prosím pošlete mi odpovědi na mail.

1) Představte si, že by Zemi z ničeho nic postihl celosvětový a dlouhotrvající výpadek proudu (tzv. blackout, není to až tak hypotetické, například dvoudenní výpadek postihl v Indii v roce 2012 670 milionů obyvatel, což není vůbec žádná sranda, více na wikipedii). Jaké tři věci by asi lidé postrádali nejvíc a proč?

2) Představte si, že by lidé vůbec neobjevili elektřinu a žilo by se dodnes bez ní (ostatně ještě v devatenáctém století tak žila většina lidí). Jak byste si vyměňovali informace se spolužáky a kamarády? Jak byste sháněli informace do školy? V čem jiném by byl ještě podle vás svět úplně jiný?

3) Představte si, že jste prezident Země, nejvyšší z nejvyšších, jehož slovo je zákon a nikdo se mu nemůže postavit (já vím, máme demokracii, ale pro studijní účely to nechme takto). Nabídli by vám, že dokážou postavit počítač s vlastním myšlením, který by pomocí jemné manipulace dokázal ovlivnit myšlení, chování a jednání všech lidí na světě. Nechali byste ho postavit, nebo ne? Prosím zdůvodněte.

4) Představte si, že jste pořád v kůži prezidenta Země a té nabídce na všemocný Megamegasuperpočítač jste neodolali (co si budeme povídat, moc je silné lákadlo). Jaký první příkaz byste mu zadali a proč?

5) Z jiného soudku. Je něco, co byste se rádi v informatikce ještě dozvěděli? Něco, co by vás zajímalo? Na něco byste se rádi zeptali? Máme před sebou celý červen, takže se vyslovte. Pokud to půjde, ráda vám vyhovím.

 

Úkol na týden od 18.5. do 22.5.

Děkuji všem za odpovědi z minulého týdne, otázky nebyly jednoduché, ale většinou jste se s nimi popasovali dobře.

Tento týden mám pro vás něco jiného. Stejně jako existují olympiády a soutěže v různých předmětech, je i soutěž z informatiky, Bobřík informatiky.

https://www.ibobr.cz/

Nejde ani tak o fakta jako o způsob řešení problémů, tzv. informatické myšlení. Myslím, že byste si mohli zkusit, jak vám to půjde. Na stránkách najdete archivy testů z minulých let. Jeden test má 30 min, pro 6. ročník je určena kategorie Junior, ale nic vám nebrání vyzkoušet si i jiné úrovně obtížnosti. Uvidíte také správné odpovědi, ale ne v letech 2014, 2016 a 2018, tam je tato funkce vypnutá.

https://www.ibobr.cz/test/archiv

Pokud by měl někdo zájem, tato soutěž se koná na podzim, informatiku už sice mít nebudete, ale můžu zájemce přihlásit.

Dejte mi prosím vědět do mailu, jak se vám povedlo se s tím popasovat.

 

Úkol na týden od 11.5. do 15.5.

K úkolu z minulého týdne, všem úspěšným řešitelům gratuluji, pro ty neúspěšné, klíč byl MOZEK a 86342 (863 - příchod Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu, 42 - odpověď na základní otázku života, vesmíru a vůbec, známý citát z knížky Stopařův průvodce po Galaxii, je vtipná, doporučuji).

Pro tento týden mám pro Vás tři zcela praktické situace, nad kterými bych byla ráda, abyste se zamysleli a poslali mi Váš návrh řešení.

1) Objednali jste si zboží z CZC.CZ, televizor, nechali jste si ho poslat domů, krabice vypadala při přebírání ok, zapojili jste to, spustili, týden Vám televize jela, ale pak zničehonic začala házet uprostřed obrazovky velký barevný pruh. Co s tím?

2) Obrátila se na Vás Vaše babička, které jste dali na poslední Vánoce chytrý mobilní telefon. Hrála si jednoduchou hru staženou z Googleplay, kuličky, ale jelikož to bylo zadarmo, natahalo jí to do mobilu spoustu reklam, které se jí občas objevují. Jednou si tak hrála, když jí to napsalo, jestli by si nechtěla vyčistit mobil. Babička, nic zlého netuše, potvrdila a tím odeslala SMS, kde objednává službu na čištění za 99,- Kč týdně, zároveň jí došla SMS, kterou se jí tato částka strhla. Ale babička nic takového nechtěla, myslela si, že jde o nějakou funkci jejího mobilu, nechce nic platit a chce se z toho vyvázat. Na netu jste zjistili, že to číslo, ze kterého babičce ta SMS přišla, i to, kam nechtěně objednávku odeslala, je tímto jednáním už léta známe. Jak byste babičce pomohli?

3) Jak jistě víte (nebo byste měli vědět), Windows se aktualizují. Windows 10 se aktualizují jednou za půl roku a výrazně se nedoporučuje do tohoto cyklu zasahovat. Jenže, co čert nechtěl, po jedné takové aktualizaci na Vašem starším počítači Vám najednou přestal jet zvuk. Co s tím?

 

Úkol na týden od 4.5. do 8.5.

Pro velký úspěch další šifra k rozlousknutí.Pokud ji vyřešíte, pošlete mi ji prosím na mail.

 

Úkol na týden od 27. 4. do 1.5.

S úkolem z minulého týdne jste se poprali dobře, musím pochválit všechny, kteří mi odpověděli, už jste se nenechali nachytat na švestkách, za což jsem ráda.

Tento týden mám pro Vás něco jiného. Je to taková perlička, kterou jsem dala i páťákům a nechci Vás o ni ochudit :-)

Jak si možná vzpomenete, mluvili jsme o tom, co je to vlastně informatika a o teorii informace (ve zkratce, každá zpráva má svého odesílatele a příjemce, je posílána přes nějaký kanál a nese nějakou informaci, zkoušeli jsme si telefonovat přes dva kelímky spojené provázkem). Pro připomenutí si prosím přečtěte tento text.

Pokud byste si chtěli vyzkoušet šifrování v praxi, tady jsem vám připravila pracovní list z šifry nazvané Velký polský kříž. Zkuste na to přijít, klíč máte k dispozici. Snad vás to bude bavit.

 

Úkol na týden od 20. 4. do 24.4.

K úkolu z minulého týdne musím říct, že i když se s ním většina z Vás poprala statečně, někteří se nechali chytit na vějičku a použili by článek o pyramidologii, který, troufám si říct, spadá spíš do kategorie fikce a rozhodně bych ho jako zdroj nedoporučila. Maximálně pro pobavení publika.

Dnes nás proto čeká další trojice článků. Prosím, abyste mi je stručně zhodnotili, byla bych ráda, kdybyste se vyjádřili ve Vašich zprávách o všech třech, proč byste je k Vašemu referátu použili či ne. Prosím, NEPIŠTE ten referát. To není to, co po vás chci.

Tématem bude: První člověk na Měsíci

https://www.national-geographic.cz/magazin-ng/pristani-na-mesici-nejvetsi-podvod-20-stoleti-20120914.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Neil_Armstrong

https://www.abicko.cz/clanek/precti-si-technika-vesmir/24110/neil-armstrong-prvni-clovek-na-mesici.html

 

P.S.Poslední část ze séire o historii telekomunikace na Alíkovi

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-3-dil-zpravodajstvi-a-informace

 

Úkol na týden od 14. 4. do 17.4.

Tématem tohoto týdne bude zhodnocování informací. Představte si, že máte za úkol napsat referát o pyramidách. Pod ruku se Vám dostanou tyto tři prameny:

https://www.national-geographic.cz/clanky/archeologicky-objev-primitivni-rampa-ktera-pomahala-pri-stavbe-pyramid-20181102.html

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyramidologie

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pyramida

Vaším úkolem je, abyste zkusili zhodnotit a napsali mi do mailu, který z těchto tří pramenů, klidně i všechny tři či žádný, byste si zvolili pro Váš referát a proč.

 

P.S. Pro ty z Vás, které zaujal článek z minulého týdne, připojuji další díl:

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-2-dil-hudba-a-texty

 

Úkol na týden od 6.4. do 10.4.

V následující části se budeme zabývat informacemi, jejich zdroji a třízení.

Když se Vám dostane do ruky nový text/článek/studijní materiál, potřebujete si s ním nějak poradit. Jak co nejvíce vytěžit informace? Nejlepší je držet se těchto několika bodů:

  1. Ověřit důvěryhodnost zdroje – ne všechno zapsané nebo řečené musí být pravda, nemusí jít vyloženě o lež, ale neznalost, přeřeknutí, nepochopení. O tom, jak poznat nepravdivé články, jsme mluvili a zkoušeli jste si to.
  2. Rychlé přečtení – seznámení se s textem, struktura textu, odhadovaný čas na prostudování důkladné, míra užitečnosti. To se Vám bude hodit, když se třeba budete učit na písemku a budete mít málo času.
  3. Pomalé, důkladné čtení, vytřídění důležitého, pastelky, vypsání neznámých slovíček
  4. Poznamenání si zdroje – není nic horšího, než lovit z paměti, odkud to je. Pamatujte si, že u všech referátů, seminárních i dalších prací musíte VŽDY uvádět zdroje, odkud jste čerpali. Pokud tak neučiníte, dopouštíte se plagiátorství (vydávání cizích myšlenek za vlastní) a můžete se dostat do velkých problémů (na vysoké škole Vás můžou i vyloučit).

Zkuste si výše vypsané body na tomto složitějším textu:

https://www.alik.cz/a/telekomunikace-a-multimedia-pred-40-lety-1-dil-telefon-a-fotografie

Pošlete mi prosím do mailu stručně vypsané, co Vás na tomto článku nejvíc zaujalo/překvapilo.

 

 

Úkol na 2 týdny od 23.3. do 3.4.

Podívejte se prosím na webovou aplikaci ScratchJe to programovací prostředí, ve kterém se pracuje podobně jako v Minecraft programování, se kterým jsme pracovali v hodinách, ale máte v něm mnohem větší prostor pro vlastní tvořivost. Jsou tam návody a příručky, mluvené i psané. Proklikejte si to, zkuste si vybrat jeden z nápadů a zatvořit si. Svoje práce si můžete ukládat do svých počítačů, takže mi prosím pošlete, co se vám podaří vytvořit. Tento úkol je vzhledem k jeho náročnosti na období do 3.4.2020.

Pokud se Vám nebude dařit, nezoufejte, je to trošku těžší, ale zase zajímavější.

 

Úkol na týden od 16.3. do 20.3.

Během pondělí Vám do Vašich emailových schránek (nebo k rodičům, když nenajdu tu Vaši) pošlu přihlašovací údaje k testům z mediální gramotnosti (pamatujete si je, už jsme je dělali na portálu proskoly). Prosím, zkuste si znovu Fake news - Začátečníci - Základní pojmy 1 a potom i Základní pojmy 2. V pátek se na ně podívám a uvidím, jak Vám to jde nebo nejde.

Edit 20.3. Z vaší třídy testy zatím prošlo pouze 6 žáků, zato gratuluji k získanému skóre 19 bodů!

 

Studijní materiály:

Zde najdete návod se screeny k práci s oddíly. Vyzkoušet si to můžete na tomto souboru, který jsem použila jako příklad. Snad vám to pomůže.

Pro velký úspěch jsem vám připravila i návod na dělání automatického obsahu. Tohle zkoušet nebudu, ale zkuste se na to podívat, bylo by dobré, kdybyste to znali, ušetří vám to spoustu času a bolení hlavy později.

 

Základní pojmy do informatiky

Programy a soubory